niedziela, 21 kwietnia 2013

Co to było za szkolenie !!! cz1: wprowadzenie i technika

Szkolenie które mogę ze wszech miar polecić. 

Szanowni,

W moich wpisach zawsze staram się dostarczać wam wiarygodnej, sprawdzonej i wartościowej informacji.
Dziś mam ogromną przyjemność podsumować szkolenie w którym uczestniczyłem w ubiegłym tygodniu, organizowane przez firmę city index ( http://www.cityindex.pl/nauka-inwestowania/seminaria.aspx )

Zacznijmy od rzeczy praktycznych : 
Szkolenie było zorganizowane w centrum miasta - więc rozsądnie dostępne z każdego punktu dojazdu.
Szkolenie było zorganizowane po godzinach pracy, co umożliwiało dotarcie bez konieczności dodatkowego brania urlopu lub zawierania układu z szefem.
Szkolenie zakończyło się o 21:30 - czyli gdy nadal działają podstawowe środki komunikacji miejskiej, zaś organizator zadbał zarówno o przerwy, kawę i herbatę jak i coś na ząb..

Program i merytoryka 

Przyznam że jestem bardzo mile zaskoczony.
Byłem juz n kilku szkoleniach bezpłatnych i zazwyczaj jest to sucha prezentacja produktu firmy organizatora z minimalną dawką wiedzy faktycznej, operacyjnej.
Zazwyczaj ...

Na szkoleniu City index i firmy Compentia była wstawka reklamowa .. ale w mniejszości.
Ba! nawet prowadzący celowo pomijali wdawanie się w szczegóły reklamujące firmę z której przychodząc - skupiając się na merytoryce - co mnie osobiście tym bardziej zachęciło do współpracy z reprezentowanymi przez nich firmami.

Omawiane były trzy główne zagadnienia :

  1. Budowanie strategii inwestycyjnej na rynku akcji 
  2. Inwestycje zagraniczne na bazie instrumentów pochodnych 
  3. Skuteczna analiza fundamentalna 
Na wstępie przyznam że moją uwagę skupiłem głównie na części pierwszej i trzeciej. Druga, instrumenty pochodne leżą poza zakresem moich zainteresowań stąd też tej nie będę komentował. 

Czego się nauczyłem i co zamierzam stosować: 

Profesjonalny inwestor może mieć "skoszenie" techniczne lub fundamentalne- ale musi , i to warunek konieczny, posługiwać się narzędziami z obu zakresów. 

Innymi słowy szanowni, to co dla was i dla siebie robię na niniejszym blogu, podchodząc do wyboru spółek zarówno pod katem analizy wykresu, wskaźników jak i komunikatów ESPI czy dywidendy- jest właśnie prawidłowym profesjonalnym podejściem! :) 

1. Warto prowadzić dziennik inwestycyjny.
Jest to narzędzie które pomoże nam w doskonaleniu swojej strategii inwestycyjnej i pokażę na jakich transakcjach i w jakim momencie zyskiwaliśmy. 

Dziennik powinien zawierać takie dane jak : 
  • zakupiony walor
  • data i kurs kupna
  • wykres z dnia kupna wraz z krótkim opisem powodów dla których zakupu dokonaliśmy 
  • prowizja
  • stan na dzień aktualizacji dziennika 
  • dywidendy na jakie się załapaliśmy 
Swoistym dziennikiem zakupów- jest niniejszy blog. 
Dokładnie opisuję momenty zakupu i ich powody. Sami możecie prześledzić kolejne wpisy aby się o tym przekonać. 


2. Analiza techniczna wykresu spółki 

Dotychczas ożywałem do niej średnich 20 sesyjnych i podstawowych formacji technicznych i czasem- formacji świecowych.
Zwracałem uwagę na średnią 200 sesyjną i średnie krótkoterminowe z 15, 30 i 45 sesji.
zwracałem uwagę na wolumen..

... i dobrze! po szkoleniu do mego oręża dodam podstawy analizy po Falach Fibonacciego.

3. Ustawianie Stop lossów. 

 Dotychczas ustawiałem stop loss na bazie wyznaczonej w ramach 20 sesyjnych , najbardziej "udeptanych" poziomów.
Po szkoleniu wzbogacę tą technikę o ustawianie ich w najniższych z najwyższych korekt, oraz najwyższych z najwyższych szczytów wykresu, poniżej mojego obecnego kursu.
Ewidentnie- to działa.

Podsumowując, od dziś na technikę popatrzę nieco inaczej.
Dodające otuchy było jeszcze jedno stwierdzenie:

Mistrzowie rynku osiągają około 70% skuteczności w swoich inwestycjach.
Bardzo dobrzy - około 30-40%
Oczywiście przy założeniu że powyższy procentu sukcesów wygeneruje na tyle duże zyski by pokryły straty z pozostałych inwestycji i zostało coś na plus :)
Wniosek: stop loss to nie luksus- ale konieczność ! 

Niebawem część druga z informacjami dotyczącymi analizy fundamentalnej ...

Pozdrawiam szanownych

Michał Sankowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Weź udział w dyskusji, zostaw myśl, komentarz, uwagę lub sugestię.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...