sobota, 25 stycznia 2014

Spółki z rynku kapitałowego - warto ?

... bo może jednak nie :) 


Szanowni,

W ziązku z poprzednim popełnionym postem : 500% i więcej zysku : indeksy branzowe - istny zawrót głowy ! , zabieram sie do analizy poszczególnych sektorów.

Na pierwszy ogień idzie rynek kapitaowy.
Wedle indeksu branżowego przyjętego przez stooq.pl , na rynek kapitałowy na GPW składają się:

  • GPW
  • IDEATFi
  • IDMSA
  • IPOPEMA
  • QUERCUS
  • DMWDM

Klucz przyjety do rozważań to standardowo : Finanse, akcjonariat, Wykres, Dywidendy, Makro (o ile jest mi wiadome) , Cykl koniunkturalny na GPW.

Po wstepnej analizie finansów tylko dwie z tych firm mogą znalezć sie w zasięgu mojego zainteresowania. Są nimi Quercus oraz Ipopema. 

Quercus

Spółka jest towarzystwem funduszy inwestycyjnych. Pracuje dla największych i najzamożliejszych pomnażając ich kapitał, ale również emituje jednostki funduszy masowych jak np: Quercus akcji.
Warto mieć świadomość jednego banalnego acz kluczowego faktu - kupując akcje Quercusa, kupujemy akcje pakietu spółek w które fundusz inwestuje w ramach swoich portfeli.
To z jednej strony pozytyw - z drugiej, nie mamy nia fakt doboru wpływu, co może nieco denerwować.

Zaczniemy od .. kroku wstecz.

Obecny wykres jest wybitnie bliski 5 letnich maksimów i wspina się wyżej.
Problem w tym iż nie wiemy dokąd.
Nie bedę udawał iż analiza techniczna jest najsilniejsza z moich stron - stąd poprzestanę na stwierdzeniu iż wolę kupować firmy wzrastające po silnych spadkach (kaprysie rynkowym) i o silnych fundamentach. Przyszłośc jest niepewna i prognozowanie jej wole raczej pozostawić wrózom.
Jednakże Patrząc na wykres Quercusa możemy zauwazyć, iż swoją drogę rozpoczynał w okolicach 40 groszy za akcję by dotrzeć dziś do niebotycznych 7,64 - a miał wachnięcia na 8,27 zł
Oznacza to że w latach tuz po spadku, w latach mega kryzysu  i niepewności można było na nim zarobić uwaga.. 1750%  (17,5 raza wieksza cena)
Przy takim zarobku nawet podatek od zysków kapitałowych nie jest straszny :)

Jeden z wnioskow jakie z tego faktu plyną jest taki - iż tuz po nadchodzącym po obecnej hossie kryzysie, warto znaleźć silne fundamentalnie TF i włożyć weń  na swoiscie wysokooprocentowaną loatę wiekszą kwotę :) 

... niemniej za niepewność kolejnych szczytów i jutra - dla wykresu, w mojej ocenie, minus.

Akcjonariat jest stanowczo silną stroną spółki.
Pan Sebastian Buczek, Prezes zarządu, posiada wiekszościowy i decydujący pakiet akcyjny i co wazne, aktywnie angazuje sie w inwestowanie i osobistym przykładem pokazuje podejście do inwestycji (milion w portfelu tworzony przez analizy.pl i TVN CNBC)
Wśród akcjonariuszy jest równiez fund - ING. Pozytyw :)

Przychody społki - rosnace z kwartału na kwartał.
Zyski rosnace z kwartału na kwartał
ALE... trzeba pamiętac że to TFI - i czerpie zyski z giełdy ale równiez z wpłat klientów.
Weźmy to pod uwagę w czasie nadchodzącego końca hossy.

Dywidendy: wypłacana równo od 3 lat - czyli od czasu rozpoczęcia prosperity.
Spolka posiada historie dywidendowa.

Podsumowując - spółka naprawdę ciekawa.
Ogromny minus jest jeden - spółka wybitnie silnie powiazana z giełda i tym co sie na niej dzieje.
Pamietajmy że wchodzimy w dojżała fazę hossy i spadek zbliża sie wielkimi krokami.
Tu, moim zdaniem inwestycja w miarę bezpieczna mogłaby być na jakieś 6 miesiecy - ale z trzymaniem uwaznym ręki na pulsie i stop losach.
Długoterminowo .. chym .. nie jestem przekonany.

IPOPEMA

Zaczniijmy od opisu spolki i tego czym sie zajmuje.
Opis uzupelnionz dzieki uprzejmosci Pani Karoliny Szapiro, PR managera firmy (dziekuje za pomoc i informacje)
Uwaga - bedzie długie zdanie i to bezpośrednio z mojego ulubionego serwisu finanse wp.pl
... że by nie było że nie ostrzegałem:

Spółka specjalizuje się w usługach bankowości inwestycyjnej oraz usługach brokerskich i analizach spółek. Oferta obejmuje doradztwo finansowe i transakcyjne przy przygotowaniu i realizacji transakcji publicznych i prywatnych, w tym fuzji i przejęć, pełnienie funkcji głównego koordynatora transakcji zmierzających do pozyskania finansowania w drodze emisji papierów wartościowych na rynku kapitałowym publiczne oferty akcji) oraz usługi brokerskie w obrocie papierami wartościowymi na rynku wtórnym dla krajowych i zagranicznych klientów instytucjonalnych.

Za strona Ipopema Securities: 
Z udziałem rynkowym na poziomie 8-10%, IPOPEMA należy do najbardziej aktywnych brokerów na GPW. Jakość usług świadczonych przez IPOPEMA Securities jest stale doceniana i wyróżniania, między innymi przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie

Za najwyższą jakość usług brokerskich i analitycznych, IPOPEMA Securities była wielokrotnie wyróżniana przez inwestorów instytucjonalnych, co znalazło odzwierciedlenie w nagrodach przyznawanych przez magazyn „Forbes” oraz gazetę „Parkiet”: 
Usługi brokerskie:
  • 2013 - II miejsce w kategorii „Najlepszy sales-trader w Polsce” - Arkadiusz Łabuńko („Forbes”)
  • 2013 - II miejsce w kategorii „Najlepszy dom maklerski” („Forbes”)
  • 2012 - II miejsce w kategorii „Najlepszy dom maklerski” („Forbes”)
  • 2011 - I miejsce w kategorii „Najlepszy dom maklerski” („Forbes”)
... nagrod jest o wiele wiecej. Tu wymieniam jedynie te najbardziej aktualne.

Zacznijmy tym razem od akcjonariatu.
Największym udziałowcem - i to bardzo pozytywnej, jest prezes, Pan Jacek Lewandowski
Do tego dochodzą fundusze jak Aviwa, Quercus, PZU.
Układ wydaje sie może nieco rozdrobniony , ale jest zrównowazony ilością głosów - to powinno pomagać we współpracy.

Dywidendy - tu niestety minus i to porządny.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Pania Karoline, Ipopema posiada wpisana do prospektu emiszjnego polityke dywidendowa. niestety nie zmienia to mojej oceny.
W prawdzie dyw były wypłacane ale wybitnie nieregularnie.
W mojej ocenie oznacza to albo czeste zmiany polityki dyw. w firmie (hipoteza wykluczona), lub zawieszenie wykonywania tejze polityki i zatrzymanie zysku w spolce.
... co znów nie wpływa na stabilność postrzegania spółki i może świadczyć o chwiejnym modelu biznesowym (moja osobista ocena).
Nie skaczmy jednak do konkluzji jak to mawiają anglosasi :) 

 Zobaczmy wiec na wyniki finansowe.

Przychody ze sprzedaży narastająco w ciagu 3 kwartałów 2013 roku wzrosły do 2012 roku o ponad 15% - - pozytywna wiadomosc...
Ale jednocześnie spadła zyskownosć. Oznacza to tyle że inwestycje były nietrafione i pomimo przypływających kapitałów, spółka nie potrafiła ich pomnozyć (i to w pierwszych fazach hossowego cyklu na giełdzie) - a otrzymała gorsze wyniki niz rok wczesniej.- po 3 kwartalach to nagatyw w mojej ocenie.

Oczywiście, finalnie dopiero raport roczny pokaże całościowy obraz - niemniej to co widze tutaj, wstepnie i na ta chwile nie napawa optymizmem.

Obecny kurs akcji spółki, oraz jego potencjał wzrostu sa pozytywne.
Obecny kurs to około 7,38 zł - zaś 3 letnie maksimum odnotowane w listopadzie 2011 roku przekraczało 15 zł.
Oznaczałoby to potencjalny wzost na poziomie nawet 100%
Taki potencjal Robi duze i dobre wrażenie.

Podsumowująć ta spółkę - moim zdaniem plusy i minusy powinny dac jej ocene tylko nieznacznie niższą od Querkusa.
Mamy koniunkturę na giełdzie , więc przy choćby nieco wiekszym wysiłku jest szansa że zarówno wyniki spółki jak i jej kurs pójda w górę.

Długoterminowo jest mi jednak trudno na nia postawić z uwagi na : cykl kon. na giełdzie oraz niestabilną wypłatę dywidendy.
W tym partnerstwie nie wiedziałbym czego moge sie spodziewać w kolejnym roku i czy skupowanie akcji np: po nizszej cenie przy dołkach - ma wogóle sens?

Zgodnie z przyjęta na tym blogu strategią- żadna z tych spółek nie kwalifikuje sie do moich inwestycji.
Niemniej- istnieje wiele innych strategii, które moga postrzegać obie firmy bardziej pozytywnie lub wrecz dawac sygnaly ich kupna.

Każdy inwestor- musi zaś odnaleźć tą swoją, własna, jedyną - i najlepiej dająca ponadprzeciętne wyniki i swiety spokój :)

Z poważaniem dla Szanownych

Michał Sankowski

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Weź udział w dyskusji, zostaw myśl, komentarz, uwagę lub sugestię.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...