wtorek, 3 czerwca 2014

11 Bit studios - Pasjonaci Gier z rynku New Connect!

Szanowni,

Dziś mam przyjemność zaprosić do rozmowy Pana Pawła Miechowskiego, reprezentującego spółkę 11 Bit studios.
Firma zajmuje się produkcją gier zarówno na desktop jak i na Mobile i obecnie jest tuż przed premierą nowej propozycji pod tytułem Anomally Defenders. Kolejna odsłona znanej serii gier, już zbiera bardzo dobre oceny (previevs) w prasie branżowej.

Jakie nadzieje wiążecie Państwo z tą premierą? 

Jest to gra która trafia do niszy. Graczy  preferujących wydawnictwa typu Tower Defence jest stosunkowo niewielu – niemniej, jest to liczna silna i stabilna społeczność, będąca w stanie wydać sporo- o ile tytuł przypadnie im do gustu. Również ze względu na niszowość grupy docelowej, media nie pałają przesadnym zainteresowaniem do opisywania gier typu Tower Defence. Usilnie pracujemy aby jednak pokazać ja możliwie szerokiej publiczności
Jako branżowy żart powiem że zaczynamy nazywać naszą produkcje jako inverted Tower offence – ze względu na że to w rzeczywistości Tower Defence narzędzi używanych do obrony bazy. Robimy gra dynamiczną, w której trzeba aktywnie reagować na zmienne warunki bitewne i bezsprzecznie – jest to gra dla fanów strategii.

Ostatnio pojawiły się oceny previews -  zapowiedzi jakie zostały udostępnione dla prasy i portali branżowych. Opinie od jakich dotarłem są bardzo pozytywne. Jak Państwo je oceniacie, czy macie firmę- o której opinię/ ocenę zabiegacie szczególnie?

Faktycznie większość opinii jest entuzjastycznych, z czego oczywiście bardzo się cieszymy. Jako ciekawostkę dodam iż ostatnio dotarł do mnie fil zapowiadający Anomaly Defenders zmieszczony na nowym czeskim kanale youtube o nazwie „We are proud lamas” .. egzotycznie – ale również pozytywnie! J
Pracujemy nad tym by znane internetowe marki możliwie najbardziej szeroko mówiły o naszej premierze. Naturalnie idealnie byłoby gdyby mówili o niej wszystkie. Wychodzimy z założenia że gra- nasz produkt musi mówić sam za siebie i samodzielnie się bronić. Jak będzie- zobaczymy.

Patrząc na konkurencje na rynku w branży gier Tower Defence – jest dość pusto…

Jest wiele gier tego typu w formie bezpłatnej ale są bardzo niskiej jakości. Ostatnio trafiłem na kilka które faktycznie wyznaczają poziomy do których dobry Tower Demence powinien aspirować. Z pewnością zaliczyłbym do nich Kingdome Rush, jak również jego następcę Kingdom Rush Frontiers, oraz nową produkcję o tytule Defence Technica.
Faktycznie wiec większej konkurencji nie ma – a grupa zainteresowanych nimi graczy jest sporo. Warto powiedzieć iż na horyzoncie konkurencyjnym jest tytuł Defence Grid 2 – i faktycznie byłoby to pewne zagrożenie czy rywal z którym musielibyśmy się liczyć z uwagi na kultowość tej produkcji. Niemniej, prace nad nią opóźniają się i jestem przekonany że Anomally Defence wyprzedzi premierę Grid-a o dobrych kilka miesięcy i zdąży zyskać grono wiernych fanów.

Przechodząc do finansów, opublikowaliście Państwo ostatnio raport za pierwszy kwartał 2014 roku. Nie był to najlepszy czas dla was. Przychody spadły dość znacząco ..

Faktycznie, przychody są mniejsze ale wynika to z kilku nakładających się na siebie – a prosty faktów. Po pierwsze nie mieliśmy żadnej premiery w tym okresie. Zyski jakie wygenerowaliśmy w tym okresie to „back catalogue” – czyli pochodzące ze sprzedaży już wcześnie wypuszczonych gier.
Drugą sprawą są bardzo duże inwestycje jakie ponieśliśmy na rozwój firmy w tym okresie. Inwestujemy w Games republic, inwestujemy w 3 własne gry które ukarzą się w tym roku, oraz inwestujemy – jako producent i wydawca, w kolejne 3  zewnętrzne tytuły z których dwa ujrzą światło dzienne w tym roku.
Co ważne, czekamy też na certyfikacje Anomally 2 na konsolę PS4 – grę której koszty inwestycji zostały już poniesione a które dzięki wzmiankowanej certyfikacji będzie nasza piątą premierą w tym roku.
Podsumowując widzimy że na 2014 r. ilość premier będzie naprawdę pokaźna, co dodatkowo ważne- adresująca różne społeczności graczy, czyli różne nisza/rynki. Liczymy że przełoży się to w sposób istotny na finanse firmy.

Widzę że w trzech przypadkach jesteście już zatem wydawcą. To kolejny poziom rozwoju.

Dokładnie tak. Współpracujemy z zewnętrznymi zespołami developerskimi które czasem potrzebują dodatkowego finansowania- czasem fachowej wiedzy projektowej czy produkcyjnej i pomoc w łączeniu elementów jak grafika, programowanie, post-produkcja video w jedną spójną i płynnie działającą całość.
Mamy przyjemność pracować w ramach 11 bit studio z Panem Markiem Ziemakiem, czołowego specjaliste na skalę Polski, człowieka który był producentem gameplay-u dla Wiedźmina! Marek jest właśnie osobą odpowiedzialną u nas za produkcje tytułów zewnętrznych.
Jedną z gier która wchodzi na rynek będzie Spacecom – produkcja nastawiona na hardcorowego, strategicznego gracza. Interakcja toczy się w przestrzeni kosmicznej i polega na budowie potęgi – wedle dobrego planu. W zespole produkcyjnym widnieją takie nazwiska jak Kuba Stokalski czy Maciej Miąsik – pracujący wcześniej przy Wiedźminie.
Dużo sobie po niej obiecujemy.
Druga gra nie jest z gatunku strategii – ale o jej szczegółach wolałbym nie mówić przed premierą.

Tytuły które Państwo wydaja pod własna marką czy – jak producenci,  są zarówno na platformy mobile jak i PC  - czy któryś z tych kanałów dystrybucji okazuje się  lepszy pod kątem finansowym?

Uruchamiamy i dystrybuujemy gry możliwie najszerzej. Do powyżej wymienionych dochodzą jeszcze konsole.
W wypadku Anomally 2 główny przychód nadszedł w platformy mobilnej, zaś w przypadku jedynki (Anomally) wersja desktop i Steam – święciła tryumfy.
Anomally Korea trafiła przede wszystkim na platformy mobilne i zarobiła na siebie błyskawicznie- o ile dobrze pamiętam inwestycja zwróciła się w bagatela 3 dni!
W dalszej kolejności zrobiliśmy paczkę wszystkich Anomally – w wersji na komputery PC i wstawiliśmy ją na Steam-ie pod nazwą Anomally Ultimate Bundle i też wspominamy ją bardzo pozytywnie.
Idziemy w stronę multiplikowania źródeł przychodu. Chcemy by nasze gry zarabiała na Steamie, Gamers Gate, na MacApp Store, na App Stor (IOS), na Google Play-u. Raz jedno źródło zadziała lepiej od innych – innym razem zadziałają pozostałe ale ekspozycja na tyle systemów dystrybucji sprawia iż wdrażamy zdrową dywersyfikację przychodów, przy jednoczesnych minimalnych dodatkowych nakładach inwestycyjnych na przygotowanie gier pod różne systemy.

Uruchomiliście Państwo ostatnio nową platformę – Games republic.pl Czy oznacza to że przeistaczacie się z developera – w dystrybutora?

Traktujemy Games Republic jako jeden z trzech filarów naszej działalności, uzupełniający jednocześnie pozostałe dwa czyli działania developerskie inhouse oraz działania w charakterze wydawcy i promotora zewnętrznych produkcji.  Obecnie zgromadziliśmy już na platformie ponad 150 różnych tytułów a kolejne przybywają w dużym tempie.
Pracujemy nad zdywersyfikowaniem źródeł przychodów. Games Republic – jest częścią tych poszukiwań. Ponadto, jest też dodatkową, naszą własną platformą do działania i dystrybucji naszych rozwiązań.

Na co stawiacie najbardziej pod kątem przychodów?

W tym momencie – każdy z filarów.. po trochu J
Bardzo trudno powiedzieć ile dokładnie. W zespole wychodzimy z założenia że pasja która wkładamy w pracę nad grami obroni zarówno same gry – jak i wpłynie pozytywnie na dalszy rozwój firmy.
Naturalnie, jeśli nawet gra nie będzie gigantycznym sukcesem- ale zarobi na siebie- już będzie dobrze. Oczywiście życzylibyśmy sobie milionów z każdej premiery- ale dokładne ujecie tego w liczby na tym etapie jest .. cóż- niemożliwe.

Na koniec chciałbym zapytać o OFE które widnieje w Państwa akcjonariacie. Obecnie posiadają około 9,5% Państwa akcji. Czy nie obawiacie się spadków w związku z nadchodzącym ryzykiem sprzedaży waszych akcji oraz utraty wiarygodności wśród inwestorów- bądź co bądź, posiadanie OFE w akcjonariacie podnosi zaufanie inwestorów do spółki.

Grzegorz Miechowski, prezes 11 Bit studios: Nie budujemy zaufania do spółki przez posiadanie w akcjonariacie OFE, ale przez działalność samej spółki na rynku gier wideo. Zaletą spółki akcyjnej notowanej na rynku papierów wartościowych jest duża łatwość w nabywaniu akcji i ich sprzedaży. Cenimy sobie to rozwiązanie i szanujemy prawo akcjonariuszy do nabywania i sprzedawania akcji. Jesteśmy też przekonani, że Amplico, będąc zmuszonym do zbycia akcji spółki zrobi to w taki sposób aby nie zrobić sobie samemu krzywdy i tym samym nie krzywdząc innych akcjonariuszy oraz nie naruszając wizerunku spółki.

Panie Pawle, Panie Grzegorzu,  serdecznie dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia przy premierach Państwa gier oraz przy rozwijaniu platformy Games Republic.

Z poważaniem dla Szanownych 

Michał Sankowski



Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Weź udział w dyskusji, zostaw myśl, komentarz, uwagę lub sugestię.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...